قرص انسولین تحولی در درمان دیابت

 دانشمندان تلاش خود را برای ابداع قرص انسولین از دهه ی 30 میلادی آغاز کردند. مطابق گزارش مطالعه ای که نتایج آن در مجله ی Biomacromoleculesبه چاپ رسید گروهی از محققین اعلام کردند تولید قرص انسولین امکان پذیر شده است. آنها راه جدیدی برای تولید قرصی که در معده هضم شودو وارد جریان خون شود، یافتند.بدین ترتیب بیماران با روش جدید می توانند قند خون خود را بدون استفاده از نیدل کنترل کنند.

 دکتر sanyog  jainسرپرست این تحقیقات دو روش جدید را برای آسان تر کردن جذب بهتر انسولین خوراکی در بدن کشف کرد. قبل از این دانشمندان تحویل انسولین  از طریق قرص را به دلیل شکسته شدن انسولین درمعده غیر ممکن می دیدند. آنزیم های هضمی قرص را شکسته و از جذب انسولین جلوگیری می کردند. علاوه بر این جذب انسولین از معده و  ورود آن به جریان خون بسیار مشکل است.

 دکتر jainدریافت که با قرار دادن انسولین  درون ساکهای کوچک ساخت شده از چربی بنام لیپوزوم و قرار دادن پلی الکترولیت و اسید فولیک  بصورت لایه هایی بین آن می تواند انسولین را بدون شکسته شدن توسط سیستم هضمی سالم از دستگاه گوارش عبور دهد. فولیک اسید نوعی ویتامین Bاست که سبب جذب لیپوزوم ها به جریان خون از طریق روده می گردد.

دانشمندان این لایرزوم ها را بروی موشهای صحرایی آزمایش کردند و دریافتند که این سیستم جدید قادر به کاهش مقدار قندخون تقریباً به همان میزان انسولین تزریقی می باشند، همچنین آنها دریافتند که تأثیر لایرزوم ها طولانی تر از انسولین تزریقی است.

در بیماری دیابت تولید انسولین متوقف می شود یا استفاده  از انسولین که یک هورمون کاهش دهنده ی قند خون است دچار اختلال می شود. در دیابت نوع 1 بدن انسولین تولید نمی کند و در دیابت نوع 2 یا بدن به اندازه ی کافی انسولین تولید نمی کند یا استفاده از انسولین به طور صحیح توسط سلولها صورت نمی گیرد.

 منبع : www.medicaldaily.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا